ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑΣ ΚΑΙ ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Ισορροπία είναι η οργάνωση των ερεθισμάτων που λαμβάνει το άτομο από το εσωτερικό και το εξωτερικό του περιβάλλον, με στόχο την επίτευξη κάποιου σκοπού που απαιτεί σωστή στάση του σώματος. Ο σκοπός είναι η κίνηση ή η διατήρηση μιας θέσης ενάντια στη βαρύτητα. Η ικανότητα του σώματος μας να ισορροπεί επηρεάζεται κατά κύριο λόγο από το αιθουσαίο σύστημα το οποίο ελέγχει την αίσθηση της κίνησης και της ισορροπίας. Το αιθουσαίο σύστημα αποτελείται από τους αισθητηριακούς υποδοχείς του εσωτερικού του αυτιού, μάλιστα η κάθε κίνηση του κεφαλιού επηρεάζει το αιθουσαίο σύστημα. Όταν ο εγκέφαλος συλλέξει τέτοιου είδους πληροφορίες αλλά και στοιχεία από τις άλλες αισθήσεις είναι πλέον σε θέση να καταλάβει που βρίσκεται το σώμα και ποιά κίνηση θα πρέπει να κάνει.

BalanceExer1

Το ιδιοδεκτικό σύστημα είναι αυτό που μας πληροφορεί για τη θέση μας στο χώρο όπως για παράδειγμα για το που είναι τα χέρια μας στο σώμα και πως κινούνται. Οι ιδιοδεκτικοί υποδοχείς οι οποίοι βρίσκονται στις αρθρώσεις, στους συνδέσμους, στους μυς, στο δέρμα και στους τένοντες είναι αυτοί που στέλνουν μηνύματα από τη περιφέρεια προς το κέντρο του σώματος και βοηθούν στην αίσθηση των κινήσεων και της θέσης του σώματος. Η ιδιοδεκτικότητα λειτουργεί σε συνδυασμό με το αιθουσαίο και το απτικό σύστημα.

BalanceExer2

Όταν κάποιος έχει πρόβλημα με την ιδιοδεκτικότητα συνήθως κάνει ατσούμπαλες κινήσεις , σκοντάφτει, σπάει άθελα του πράγματα, λερώνεται όταν τρώει, σκέφτεται το πως θα κινηθεί το σώμα του για να κάνει κάτι που θέλει κ.α. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι όταν η αίσθηση της ιδιοδεκτικότητας αύξανεται ο κίνδυνος τραυματισμού μειώνεται σημαντικά.

senior-balance.png

Η αξιολόγηση της ιδιοδεκτικότητας και της ισορροπίας γίνεται πάνω σε ένα ειδικό δυναμοδάπεδο αλλά και με τη χρήση τεστ που μέσα από τον ερεθισμό των δύο συστημάτων θα κάνουμε τις ανάλογες μετρήσεις και θα βάλουμε τους στόχους μας στην αποκατάσταση.

ΦΥΣΙΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Η φυσιοθεραπεία περιλαμβάνει ασφαλείς ασκήσεις και ο βαθμός δυσκολίας τους ανεβαίνει σταδιακά. Πρώτα γίνονται στατικές ασκήσεις, μετά διποδικές σε όρθια θέση και σε σταθερή επιφάνεια, έπειτα προχωρούμε σε πιο δυναμικές ασκήσεις όπως μονοποδικές, με τα μάτια κλειστά, σε μη σταθερή ή μικρότερη επιφάνεια και σε συνδυασμό με διάφορες κινήσεις.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s